Marketing kieruje się swoimi zasadami, których złamanie może skończyć się klęską, a nawet całkowitym załamaniem marki. W książce „Praktyka Brandingu” Macieja Tesławskiego, wydanej przez Słowa i Myśli, dochodzi do rozliczenia oraz podsumowania poczynań największych europejskich, a także światowych brandów.
Budowanie świadomości marki (ang. Branding) to technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi, przekaz reklamowy musi być spójny oraz skierowany do konkretnej grupy docelowej. Przekaz taki jest częścią procesu zwanego brandingiem. (Tesławski, 2014, s. 15)
„Praktyka Brandingu” została oparta na założeniach amerykańskich badaczy oraz guru marketingu Ala Ries’a i Jacka Trout’a. Poznamy w niej 22 niezmiennie działające prawa, mogące zdecydować o sukcesie lub całkowitej przegranej marki. Mimo, że zasady te powstały ponad 20 lat temu, są nadal aktualne i wykorzystywane przez liderów światowego rynku. Stały się one również podstawą tworzenia know-how w zarządzaniu marketingiem firm, budując klarowne schematy działania.
Tematy dotyczące kreowania brandingu czy namingu, są szeroko omawiane w branży marketingowej i reklamowej. Zawsze jednak wzbudzają emocje. „Praktyka Brandingu” to dyskusja, w której padają zdecydowane stwierdzenia, przewrotne tezy, a specjaliści prześcigają się w prezentacji własnego doświadczenia i umiejętności. Charakter rozmowy ujęty w książce zaprasza czytelnika do wspólnego rozważenia kwestii związanych z fenomenem koncernów, takich jak Coca – Cola czy Pepsi. Marki te zostały szeroko omówione na podstawie pozytywnych, a także negatywnych przykładów działań marketingowych.
Książka składa się z 22 tematycznych rozdziałów, grupujących kolejno wspomniane prawa. Jej autorzy oparli się na praktycznych aspektach funkcjonowania rynku, korzystając z własnych doświadczeń, zdobytych w tym zakresie. Przytaczają oni interesujące wzory, które napędzały koniunktury największych marek na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. „Praktyka brandingu” przedstawia nie tylko sposób funkcjonowania koncernów. Jest przede wszystkim rozliczeniem oraz podsumowaniem dotychczasowej historii marketingu w odniesieniu do dobrze znanych nam z kultury masowej brandów.
Książka M. Tesławskiego to eksperyment, którego zadaniem było skonfrontowanie ze sobą pojęć marketingu praktycznego oraz teoretycznego. Uważam, że rzeczowe podejście autorów do omawianego tematu, pozwoliło osiągnąć oczekiwany efekt. Dlatego polecam sięgnąć po „Praktykę Brandingu” osobom, żywo zainteresowanym zagadnieniami z zakresu marketingu i reklamy.
Autor: Klaudia Ekert
Jestem kompletnym laikiem, jeśli chodzi o marketing. Od jakiegoś czasu szukam książki, która wypełni luki w moje wiedzy, Ta książka wydaje się być idealnym materiałem. Z pewnością sięgnę po nią przy najbliższej okazji.
Polecamy serdecznie i czekamy na kilka słów po lekturze książki!