lip 19, 2017 Opublikował: Patrycja Sierdak / 0 komentarzy

Strategia marketingowa w e-commerce- czy model AIDA się sprawdzi?

Czy istnieje perfekcyjna strategia marketingowa w e-commerce i nie tylko?

W branży wciąż poszukuje się nowych modeli biznesowych i nowych sposobów na zwiększenie efektywności działań. Lecz często dobrym pomysłem jest powrót do korzeni. Do podstaw i klasyków takich jak model AIDA.

 

 

Czym jest i jak się sprawdza model AIDA w strategii marketingowej w e-handlu?

 

Model AIDA – historia i etymologia

 

Model AIDA to jedna z klasycznych technik marketingowych, która powstała przeszło 90 lat temu, a za jej twórcę podaje się E. St. Elmo Lewisa. Współcześnie ta strategia marketingowa zakłada 4 istotne etapy – od prezentacji produktu po jego zakup. Za główne uznaje się trzy pierwsze, natomiast czwarty stanowić ma naturalny wynik trzech wcześniejszych. Są to:

  • przyciągnięcie uwagi (Attention)
  • utrzymanie zainteresowania (Interest)
  • wzbudzenie pragnienia (Desire)
  • akcja (Action)

A zatem podsumowując założenia modelu AIDA – cały proces ma za zadanie zaprezentowanie produktu czy też usługi oraz przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Jak zatem odnieść to do strategii marketingowej w e-commerce?

 

strategia marketingowa w e-commerce

 

Model Aida a strategia marketingowa w e-commerce

 

Sprawdźmy, jak poszczególne elementy strategii AIDA mają odzwierciedlenie we współczesnym marketingu internetowym.

Zwrócenie uwagi – Attention

Jest to pierwszy etap pozwalający na to, aby odbiorcy (klienci) dotarli na naszą stronę. Służą temu działania marketingowe, np. w social mediach, wszelkiego rodzaju reklamy internetowe (np. Adwords) oraz optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek – czyli SEO. Optymalizujemy stronę tak, aby przyciągnąć nowych zainteresowanych, poszukujących towaru czy usługi, które mamy mu do zaoferowania. Uzupełnieniem SEO mogą być reklamy w wyszukiwarce. Działania w social media również mają dużą skuteczność, jeśli chodzi o zwrócenie uwagi nowych odbiorców.

 

Wzbudzenie zainteresowania – Interest

Gdy przyciągniemy odbiorcę na naszą stronę, musimy mu zaoferować to, co obiecaliśmy podczas pierwszego etapu. Z tego powodu, warto zorientować się kim są nasi odbiorcy, jakie są ich oczekiwania. Zadbajmy o stronę internetową, o jej zawartość oraz o to co oferuje odbiorcy. Warto ją na bieżąco aktualizować i pomyśleć o aspektach wizualnych. Istotne jest także, aby wyróżniać się na tle konkurencji, zarówno aspektami marketingowymi, jak i samą ofertą.

 

Wzbudzenie pożądania – Desire

Dwa istotne etapy mamy za sobą i nasz odbiorca przeistacza się z „odbiorcy” w „potencjalnego klienta”. To właśnie na tym etapie ważne jest to, aby wzbudzić w nim chęć posiadania tego, co mamy mu do zaoferowania. Liczy się tutaj klarowność i poczucie bezpieczeństwa, które możemy zapewnić poprzez jasne, rozbudowane opisy produktów czy usług oraz prostotę kontaktu. W e-commerce istotną rolę odgrywa płatność online, dlatego i w tym aspekcie należy zadbać o to, aby jej bezpieczeństwo nie wzbudzało wątpliwości. W tym właśnie etapie wszelkie wątpliwości mogą skutkować rezygnacją z zakupu.

 

Podjęcie działania – Action

Ostateczny etap, który może skutkować zakupem, bądź pożądaną przez nas akcją, jak np. kontakt. Na tym etapie liczy się przede wszystkim prostota – ułatwmy klientowi podjęcie decyzji poprzez zminimalizowanie ilości etapów koniecznych do finalizacji transakcji. Ograniczmy ilość potrzebnych informacji do podania w celu finalizacji zakupu, zadbajmy też o przejrzystość i poczucie bezpieczeństwa.

 

Model AIDA a strategia marketingowa w e-commerce - podsumowanie

Model AIDA wciąż nie traci na aktualności. Zmieniają się jedynie sposoby osiągnięcia celu. Obecnie dotarcie do szerszej grupy odbiorców może być nawet dużo łatwiejsze niż kiedyś. Konieczne jest jednak dostosowanie się do wymagań współczesnego klienta.

Model AIDA, może stanowić skuteczną ściągawkę, jeśli chodzi o aspekty na które należy zwrócić szczególną uwagę. Pomaga także lepiej poznać współczesne standardy sprzedaży – co świadczy o tym, że mimo upływu lat nie traci na aktualności.

 

Te wpisy dotyczące promocji e-sklepu mogą Cię także zainteresować:

 

 

Zdjęcia: Pixabay.com

Promocja e-sklepu
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Patrycja Sierdak

Patrycja SierdakSpecjalista ds Content i SEO marketingu Eksperci marketingu

Już od liceum wiedziałam, że swoją przyszłość chcę wiązać z marketingiem. Właśnie dlatego pod tym kątem wybrałam specjalizacje na studiach i mogłam zdobywać potrzebne doświadczenie. Prywatnie mam wiele różnych zainteresowań, które wynikają z "ciekawskości" i potrzeby choć minimalnego rozeznania w różnych tematach. Pomaga mi w tym praca copywritera, od której zresztą zaczynałam swoje doświadczenie zawodowe. Uwielbiam wszelkie antyutopie, zarówno filmy jak i książki i często wracam do Orwella. Jemu zresztą też poświęciłam swoją pracę magisterską.

więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Patrycja Sierdak / 0 komentarzy

Strategia marketingowa w e-commerce- czy model AID...

Czy istnieje perfekcyjna strategia marketingowa w e-commerce i nie tylko? W branży wciąż poszukuje się nowych modeli biznesowych i nowych sposobów na zwiększenie efektywności działań. Lecz...

Więcej
e-biznesjak-promowac-e-sklep
Opublikował: Patrycja Sierdak / 0 komentarzy

Nietypowe święta jako świetny sposób na oryginalne...

Marketing nie znosi nudy. Dlatego wciąż poszukiwane są nowe sposoby na zainteresowanie odbiorców. Im bardziej niecodzienny pomysł na kampanię marketingową, tym lepiej. Skąd jednak czerpać...

Więcej
e-biznes
Opublikował: Patrycja Sierdak / 0 komentarzy

Czy warto inwestować w e-mail marketing w małej fi...

Z roku na rok obserwujemy coraz większą liczbę powstających e-sklepów. Pokazuje to, jak przyszłościowym i dochodowym kierunkiem zdaje się branża e-commerce. Nic w tym dziwnego - zakupy przez...

Więcej
jak-promowac-e-sklep
Opublikował: Patrycja Sierdak / 0 komentarzy

Przykłady newsletterów na Wielkanoc – inspir...

Wielkanoc, to okres wielkiej mobilizacji - także w świecie marketingu. Jest to więc także czas, w którym skrzynki e-mail są wręcz zalewane mniej lub bardziej interesującymi newsletterami....

Więcej